Rundkjøring, enkelt forklart.

Updated: Mar 9, 2020

Hvis det er et spørsmål vi får oftere enn noe annet, er det hvordan man egentlig skal kjøre rundkjøring. Skal man blinke inn? Skal man blinke ut? Hvordan skal man plassere seg? Her gjør vi et forsøk på å forklare det så enkelt som mulig.

En hovedregel er at dersom du skal til høyre eller rett frem, velger du høyre felt. Dersom du skal til venstre velger du venstre felt.

Det er ikke alltid rundkjøringer ser slik ut, og hvis man skal rett frem i en rundkjøring uten utkjørsel til venstre gir det best trafikkavvikling om man velger venstre kjørefelt, eller plassering til venstre i eget felt slik som den hvite bilen under.

Husk at hvis du skifter felt i rundkjøringen, for eksempel i forbindelse med utkjøring, vil du ha vikeplikt.

Dersom det er oppmerket på annen måte, enten med skilt eller veioppmerking skal man rette seg etter dette selv om det i noen tilfeller kan virke mindre logisk.

Man skal blinke i god tid før man svinger eller endrer plassering, men ikke så tidlig at det kan skape misforståelser. Skal du til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen og beholder blinklyset på til du har kjørt ut av den. Skal du rett fram i en rundkjøring, blinker du til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen. Skal du ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være nyttig for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Inne i rundkjøringen endrer du til å blinke til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

Det viktigste er at alle rundt deg forstår hva du skal og hva du tenker, og det kommuniserer man best med tre ting: Blinklys, plassering og fart.

Vil du komme i gang og du ikke har gjennomført trafikalt grunnkurs, gå hit: https://www.topptrafikkskole.no/kursbestilling

Hvis du har gjennomført trafikalt grunnkurs, kan du starte rett på kjøretimer her: https://www.topptrafikkskole.no/timebestilling

Topp stemning!

16,196 views0 comments