Hvordan ta mopedbillappen?

Fra høsten 2019 ble det 16-års grense på mopedbil. Her er hvordan opplæringen gjennomføres.

Trafikalt grunnkurs

Før spesifikk opplæring for mopedbil kan gjennomføres, må eleven ta Trafikalt Grunnkurs. Dette er felles for alle førerkortklasser, og man trenger ikke å ta dette på nytt ved utvidelse til eksempelvis klasse B.

Praktisk Trening

Deltakere vil gjennomgå praktisk trening ved hjelp av vår mopedbil, en Ligier JS60 Sport. Kurset omfatter minimum 14 timer med praktisk kjøring, inndelt i flere trinn. Opplæringen tilpasses individuelt, så dersom det er behov for mer øving tilpasser vi etter behov.

- Trinn 2: Grunnleggende kjøretøyhåndtering (4 timer)

- Trinn 3: Kjøreopplæring i trafikk (6 timer)

- Trinn 4: Obligatorisk sikkerhetskurs (4 timer)

Teoretisk Eksamen

Etter fullført praktisk opplæring, må kandidatene bestå en teoretisk eksamen hos Statens Vegvesen. Det er altså ingen praktisk førerprøve eller “oppkjøring”.

Alderskrav

Kandidater må være minst 15 år for å starte grunnkurset, og 16 år for å ta den teoretiske eksamenen. Det er ingen praktisk eksamen, kun en teoretisk prøve.

Husk å ta med trafikalt grunnkursbevis. Dette finner du på vegvesen.no/dinside

Dersom du er over 25 år er du unntatt fra deler av det trafikale grunnkurset. Du må allikevel gjennomføre de delene som heter “Trafikant i mørket” og “Tiltak ved trafikkulykke”.