Er det teit å ta lappen på automat?

Når du skal ta førerkort på bil har du i prinsippet to muligheter. Du kan ta førerkort som gir deg rett til å kjøre bil med manuelt gir, eller du kan ta førerkort med kode 78 som betyr at du har en førerrett som er begrenset til biler med automatgir. Dersom du tar førerkort på manuell, kan du kjøre automat, men ikke motsatt. Det avgjørende er hvilket kjøretøy du tok oppkjøringen på, og dersom det var en bil med automatgir må du kjøre opp med manuelt gir før denne begrensningen blir fjernet.

De siste årene har det vært en svært stor økning i antall førerkort på automat. Vi skal ikke lenger enn fire-fem år tilbake før forespørselen på automatgir var svært liten. Nå ser vi at det fordeler seg ca 40 % på automat og 60 % på manuell, men det er trolig ikke så lenge til dette tallet endrer seg mer i favør av automatlappen.

Vi kjører blant annet Tesla Model 3 til automatopplæring.
Tesla model 3 til automatopplæring

Så hva er fordelen med lappen på automat?

Fra et opplæringsperspektiv vil det helt klart frigjøre kapasitet slik at man kan begynne å konsentrere seg om andre ting i trafikken. Mange vil oppleve det som mer effektivt å slippe å tenke på girspaken i midten, og for noen vil det føre til at man bruker kortere tid på å ta førerkortet, som igjen fører til en lavere totalpris på førerkortet.

Hvis man ser på nybilsalget i Norge de siste par årene, ligger det tett opp mot 90% på automat. Med den eksplosive veksten på el- og hybridbil, og med mange nye og spennende modeller som kommer fremover, er det ingen tvil om hva som er i vinden. Hvis man ser på bruktbilsalget på finn.no, ser man at det ligger 41000 biler med automat til salgs, mot 24000 på manuell. Derfor er det ingen tvil om at, om man er litt begrenset i forhold til valg av bil, så har man fortsatt et godt utvalg.

Men hva kan være bakdelen?

Det finnes arbeidsgivere som kun har firmabiler med manuell, eller der valgmulighetene er begrenset. Enkelte spesialkjøretøy som politibiler og ambulanser kan gi utfordringer, men det går mot automatgir på de fleste av disse bilene også. Dersom du er på ferie og trenger leiebil må du forsikre deg om at du får en bil med automat, og dersom bilen din havner på verksted og du får leiebil er det lurt å passe på. Det byr vanligvis ikke på problemer dersom man avklarer det på forhånd.

For vår del spiller det ingen rolle hva du velger og hvis du skulle velge det ene eller det andre, går det helt fint å bytte mening underveis. Husk at dersom du kjører opp på automat, men får bruk for manuell senere er det kun oppkjøring du trenger. Du behøver ikke gjøre noe mer opplæring. Så langt er det svært få som kommer tilbake fordi de trenger førerkort på manuell. Kanskje fordi det ikke var så teit å ta lappen på automat allikevel?

Vil du komme i gang og du ikke har gjennomført trafikalt grunnkurs, gå hit: https://www.topptrafikkskole.no/kursbestilling

Hvis du har gjennomført trafikalt grunnkurs, kan du starte rett på kjøretimer her: https://www.topptrafikkskole.no/timebestilling

Topp stemning!

16,422 views0 comments