Nå starter MC-opplæringen!

Updated: Apr 3, 2020

Det ser ut som vi endelig kan få frem motorsykkelen og smilet igjen. Vi har helt siden vi ble stengt på grunn av korona forberedt oss på åpning igjen med strengere krav til smittevern, og derfor føler vi oss trygge på at vi nå setter en åpningsdato som er 14. April.

Vi kontakter alle våre MC-elever innen mandag 6/4 eller tirsdag 7/4 for å planlegge opplæringen fremover. Det er flere som er ivrige etter å komme i gang, noe vi har forståelse for, men vi kontakter dere i løpet av disse dagene.

Det vil ikke være anledning til å avlegge førerprøve ennå, da Statens Vegvesen fortsatt er stengt. Vi vet ikke mer enn resten av allmenheten på hvor lenge det kommer til å vare og derfor blir det vanskelig å planlegge når en eventuell førerprøve kan avlegges, men vi kan iallfall gjøre dere klare imens.

På grunn av smittevern vil det ikke bli anledning til å låne noe utstyr.

§ 4-9 i trafikkopplæringsforskriften sier at krav til utstyr er som følger: "For øvingskjøring mot vederlag i klassene A, A2 og A1 skal eleven i tillegg til påbudt styrthjelm, benytte gjennomsiktig visir eller briller, hansker, fottøy som dekker over ankelen og hensiktsmessige klær egnet for motorsykkelkjøring som dekker øvrige kroppsdeler. Hansker, fottøy og klær skal være av materiale som ikke smelter, brenner eller rives ved velt, og som har en beskyttende effekt ved slag og støt."

Vanligvis låner vi bort intercom-kommunikasjonssystem til våre elever, men i disse Korona-tider har vi ikke lov til å låne bort noe utstyr. Derfor må du selv skaffe bluetooth intercom, og montere det klart i hjelmen. Vi bruker Cardo Packtalk Bold eller SLIM, men det finnes rimeligere løsninger, for eksempel Sena SMH5 som er greie å koble sammen med vårt system. Cardo Packtalk Bold er et intercom system med såkalt MESH som gjør det svært enkelt å koble sammen med andre enheter som har MESH.

Til slutt vil vi minne om våre tiltak for å begrense smitte.

- Bruk hansker, uansett om du sitter på motorsykkelen eller ikke.

- Hold minst en meter avstand utendørs og to meter innendørs.

- Dersom du hoster skal du ikke komme til kjøretime. Du vil ikke bli belastet for kjøretimen hvis det har oppstått akutt.

Det vil være anledning til å vaske hender på trafikkskolen.

Topp stemning!

325 views0 comments